Dynamische oordeelsvorming Editie 4
Open inschrijving
- VTW Academie
- NRTO
- Midden Nederland
- Commissarissen
- Basis
- 27-11-2025
- 1
- 5
- € 645 BTW-vrij
- Programma
Leerdoelen
Hoe komt u te weten wat er speelt door een vraaggesprek? inzicht in uw eigen proces van oordeelsvorming - Overzicht van verschillende vormen en richtingen van vragen stellen - Inzicht in de
manier van vragen stellen en de impact op de gesprekspartner – Kennis van het proces van een goede dialoog - Vaardigheden bij lastige gesprekken - Per deelnemer: feedback op de manier van vragen stellen
en verbeteringen daarin.
Competenties
- Onafhankelijke oordeelsvorming
Kennisgebieden
- Communicatie in RvC en met bestuur
- Informatievoorziening RvC
Docenten/Sprekers
Koos Parie & Ron Henkes
Omschrijving bijeenkomst
Om te kunnen beoordelen of binnen uw organisatie alles goed gaat, zult u moeten weten wát er speelt. Een zowel helder als volledig beeld is dus een eerste vereiste. Dat krijgt u -onder andere- door schriftelijke en mondelinge voorbereiding en eigen waarnemingen. Goed inzicht hebben op basis waarvan u zelf tot een oordeel komt is cruciaal. Oordeelsvorming wordt bepaald door vele (eigen) factoren. Dynamische oordeelsvorming® is een beproefde methode die u daarbij helpt dat inzicht te krijgen. Door het stellen van de juiste vragen wordt uw beeld van bepaalde situaties completer en scherper. Soms als verdieping of duiding van aangereikte informatie, soms om nieuwe onverwachte
situaties juist te duiden of te detecteren. Goede vragen stellen gaat niet alleen om de inhoud, maar ook om de manier waarop (vorm) u de vraag stelt. Dit maakt wel degelijk verschil. Een dialoog kan op die manier goed vorm gegeven worden of juist ‘de mist in gaan’. Het is een uitstekend middel om werkelijk zicht te krijgen op het dagelijkse reilen en zeilen binnen de instelling. Na een goed vraaggesprek volgt uw analyse van de verkregen inzichten, waarop u tot een zo objectief mogelijke beoordeling komt: een uiterst dynamisch proces dus!
Programma
Structuur van het vraaggesprek - Strategisch vragen stellen en confronteren - Omgaan met ‘dooddoeners’, ‘rookgordijnen’ en andere oordeelsvervuilers - Scheiden van professionele rollen.